.

Frequently asked questions / Моторні оливи

Як правильно підібрати моторну оливу для Вашого автомобіля?

Для правильного вибору моторної оливи слід дотримуватись рекомендацій виробника Вашого автомобіля. Сервісна книга містить рекомендації щодо експлуатаційних властивостей та параметрів в'язкості моторних олив, призначених для двигуна автомобіля.

Який рекомендований рівень експлуатаційних властивостей?

Норми, вимогам яких відповідають або перевершують моторні оливи для забезпечення оптимальної продуктивності двигуна, називають рівнем експлуатаційних властивостей. 
Існує кілька систем класифікації олив за рівнем якості, найпоширенішими з яких є ACEA (Асоціація європейських виробників автомобілів) та API (Американський інститут нафти).

Що таке ACEA?

Класифікація АСЕА вирізняє норми для олив, що призначені для бензинових та дизельних двигунів легкових, легковантажних та вантажних автомобілів.  

Як класифікуються оливи згідно ACEA?

Згідно класифікації ACEA, оливи поділяються на три класи, в кожному з яких виділяються категорії відповідно до рівня експлуатаційних властивостей олив.

A/B - оливи для бензинових та дизельних двигунів легкових та легковантажних автомобілів;
C - оливи для дизельних двигунів легкових авто, оснащених сажовим фільтром і бензинових двигунів, що вимагають олив з низьким або середнім вмістом сульфатних шлаків — lowSAPS та midSAPS;
E - оливи для дизельних двигунів вантажних автомобілів;

-Категорії позначаються цифрою, що ставиться після класу, наприклад, C1, C2 ... A3/B3; A3/B4... E6, E7 і т.д.
-Зазначається також рік введення в дію категорії. Наприклад, E5-02..., A3/B4-08, C1-10.

Що таке API та як класифікуються оливи за API?

Класифікація API (Американський інститут нафти) вирізняє норми для олив, що призначені для бензинових двигунів та позначаються літерою «S» і дизельних двигунів, що позначаються літерою «C». За першою літерою, яка означає тип двигуна, ставиться друга літера, що визначає відповідну норму (чим далі літера в абетці, тим норма є вищою і новішою), а для випадку дизельних двигунів додатково ставиться цифра, що означає піднорму.

норми для бензинових двигунів: SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH (застарілі) та SJ, SL, SM, SN (актуальні)

норми для дизельних двигунів: CA, CB, CC, CD, CD-II, CE, CF, CF-2, CF-4, CG-4 (застарілі) і CH-4, CI-4, CI-4 PLUS, CJ -4 (актуальні)

Що означає клас в'язкості?

Клас в'язкості надає інформацію про в'язкісно-температурні властивості моторних олив. Найповніший опис відповідності в'язкісно-температурних властивостей мастил вимогам двигунів міститься в загальноприйнятій на міжнародному рівні класифікації SAE J300.
Клас в'язкості визначається кінематичною або динамічною в'язкістю.

Чи можна визначити "сезонність" моторних олив відповідно до класу в'язкості?

Так, моторні оливи поділяються на сезонні та всесезонні:

Сезонні оливи, залежно від сезону, в якому вони використовуються, поділяються на літні (SAE 20, .. SAE 60) та зимові (SAE 0W, ... SAE 20W), буква W після - від анг. winter - зима. Використання таких олив залежить від кліматичних умов. Застосування їх в сучасних автомобілях, за винятком дуже старих моделей з високим рівнем споживання оливи, може бути навіть небезпечним. 

Всесезонні оливи підходять для цілорічного використання. Вони позначаються здвоєним маркуванням, перше з яких вказує на значення динамічної в'язкості при від'ємних температурах і гарантує пускові властивості, друге — визначає характерний для відповідного класу в'язкості літньої оливи діапазон кінематичної в'язкості при 100 °C та динамічної при 150 °C (наприклад: 0W20; 5W40; 20W50).

Це означає, що оливи з в'язкістю SAE 5W-40 та SAE 10W-40 мають ідентичні в'язкісні характеристики при 100 °C, але різні низькотемпературні властивості.
 

Чи правильно стверджувати, що всі оливи SAE 10W-40 ідентичні?

Ні, неправильно! Не можна вибирати моторну оливу лише за класом в'язкості.

Наприклад, клас в'язкості SAE 10W-40 вказує на низькотемпературні властивості оливи та кінематичну в'язкість при 100 °C, але не дає жодної інформації щодо його експлуатаційних властивостей.

Яким повинен бути колір свіжої моторної оливи?

Колір свіжої моторної оливи не є показником її якості, та залежить від кількості та кольору компонентів (базових олив та присадок), які використовуються для виробництва оливи.

Оливу якої торгової марки та з якої продуктової лінійки я повинен обрати?

Усі виробники олив, такі як PRISTA, TEXACO та ін. розробляють сої власні продуктові лінійки. Завдяки наявному широкому асортимент продукції, споживачі мають змогу обрати оливу відповідної якості залежно від сфери застосування.  
Виробники розробляють оливи для легкових, легковантажних та вантажних автомобілів. Наприклад, оливи  лінійки HAVOLINE торгової марки Texaco призначені для двигунів легкових та легковантажних автомобілів, а оливи лінійки URSA призначені для дизельних двигунів вантажного транспорту.

Який оптимальний інтервал заміни оливи?

Виробники мастильних матеріалів не визначають інтервали заміни оливи. Умови експлуатації та періодичність технічного обслуговування транспортного засобу зазначаються виробником обладнання в сервісній документації, де зазначається рекомендований рівень експлуатаційних властивостей та клас в'язкості оливи.

Які ще чинники впливають на визначення інтервалу заміни оливи?

Оптимальний пробіг до заміни оливи визначається з урахуванням таких факторів:

  - Режим роботи двигуна (нормальний або динамічний, агресивний, з інтенсивними навантаженнями)

  - Умови водіння (грунтова дорога, траса або водіння в міських умовах (короткі дистанції з частими запусками/зупинками двигуна, пуск холодного двигуна)

  - Рівень забруднення навколишнього середовища

  - Технічний стан автомобіля, рік випуску і фактичний середньорічний пробіг
 

Чому на етикетках деяких олив зазначаються категорії як бензинових, так і дизельних двигунів?

Тому, що ці оливи можуть застосовуватись як в бензинових, так і в дизельних двигунах і особливо підходять для використання в змішаних автопарках.

Висновок

Вибір моторної оливи для конкретного типу двигуна не залежить від вартості або торгової марки продукту, та здійснюється особисто власником автомобіля відповідно до вимог виробника та технічного стану транспортного засобу.